Municipal Waste - The Art of Partying

Recension: musik
Genre: Thrash metal/ Hardcore punk
Betyg: 8/10

Ge-kås verkar ha hörsammat mina rop efter mer underground-orienterad hårdrock, för under mitt senaste besök på shoopingens högborg (liksom en av de bästa arbetsplatserna som finns) hittade jag två iögonfallande boxar som huserade fyra skivor var av högkvalitativ Thrash metal och Death metal. Behöver jag säga att jag köpte dem direkt? I vilket fall som helst är Municipal Waste's giv från 2007 först ut på arenan - och efter tre genomlyssningar är jag rörande övertygad om att det här mycket väl kan vara månadens höjdpunkt.

Det märks ganska tydligt att grabbarna i Municipal Waste inte tar sitt musikerande på allra största allvar - "The Art of Partying" är ett humorfyllt och spralligt verk, förmodligen skapat ur en session av allt för hängivet partande. Dock känns inte plattan ofokuserad eller slarvigt utförd, för även om det handlar om hardcore med tydliga thrash-influenser så är varje låt ett omsorgsfullt tillverkat litet hantverk som kan få vilken avdankad fest som helst att ta fart. 

Det är en sjuk fart på riffen, trumspelet är (med hardcore-mått mätt) imponerande och förhöjer känslan av en fest som står på randen till att gå överstyr och sångarens aggressiva, men ändå så älskliga, röst inspirerar till shot-race. 

Guldkornen är många och det är svårt att hitta några favoriter, men efter en stunds övervägande tror jag att "Headbanger Face Rip", "A.D.D (Attention Deficit Destroyer)", "Lunch Hall Food Brawl" och den heltokiga "Beer Pressure" kvalar in som de fyra bästa spåren. 

"The Art of Partying" är inget verk kommet ur en eftermiddag ägnad åt djupa tankar och allmäna betänkligheter över det mänskliga psyket; det är ett helgalet litet mästerverk som bäst passar till fester och de svagare ögonblicken i ens vardag då allting tycks hopplöst och man hatar allt och alla. Det är snyggt spelat, välproducerat och troget sin genre - så länge man inte letar efter något som erbjuder mera djup, för i så fall kan du lika gärna gå och lyssna på Cult of Luna eller något annat tråkband, din tråkige jävel!   


 



Fotnot: musikvideon till singeln "Sadistic Magician." Party on!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0