Art Like Destruction - She's Dead By Dawn (Demo)

Recension: musik
Genre: Deathcore
Betyg: 7/10

Det ligger i människans natur att avvisa och hålla sig undan sånt som hon anser främmande eller skrämmande; därför är det med kritikeryxan i högsta hugg som jag hugger in på Halmstadbandet Art Like Destructions andra demoskiva.
   Som jag ofta framhåller har jag en väldigt grinig attityd gentemot band som väljer att beskriva sin musik med ord som slutar på "core" så jag måste säga att jag var ganska skeptisk och förväntade mig inget vidare nytt eller banbrytande, för att inte säga orginellt.  

Så här med facit i hand kan jag säga att jag hade fel. I alla fall till femtio procent.

Trots skivans smala utbud på låtar (vilket i och för sig bara är naturligt med tanke på att det är en demoskiva) så kan jag inte göra annat än att  kapitulera inför ALD's überaggressiva pungsparksmetal. Efter en finstämd om än knappast oväntad inledning i form av det en och en halv minut långa titelspåret så levereras jag en knytnäve som har orden "sitt ner och häll käften" inbrända på knogarna - vilket ultrarens! 
   "Why can't you" har en inledning som kommer från ingenstans och fullkomligt krossar ens tillvaro; förlåt att jag tvivlade! Det här bandet vet verkligen hur man får skeptiker att hålla käften och om det skulle finnas undantagsfall som likväl spyr galla över och förstör låten med verbala fördomar såsom "förutsägbar" och "gammalmodig" så kommer ingen ändå att höra dem på grund av (eller skulle man kanske säga "tack vare") låtens fenomenala refräng - hårdare rens får man leta länge efter. 

Efterföljande "Pay For My Sins" och avslutande "Part Of Something We Don't Need" rusar på i samma ohälsosamma takt som sin föregångare trots att de aldrig riktigt når upp till samma höjder. Likväl är de väldigt snygga och bandets samtliga medlemmar briljerar med sina respektive beudransvärda instrumentala skickligheter (speciellt sångaren som lika gärna kunde vara Lord Worms onda tvilling). 


  
Med ett sound som luktar amerikansk Brutal Death metal a lá All Shall Perish och i vissa fall Cryptopsy kan jag bara säga att Art Like Destruction är något på spåren här - det är skickligt spelat, vansinnigt aggressivt och svårt att inte älska om man är en lutrad Death metal-veteran. Jag förväntar mig storverk i framtiden! 
   Jag skulle kunna hålla på att älta om bristen på orginalitet i all evighet men som det är nu känner jag bara för att släppa på mina principer och lyssna på "Why Can't You" en gång till helt utan krussiduller och förutfattade meningar. Bandet kanske låter som en svensk version av All Shall Perish men eftersom gruppen i fråga är ett av mina absoluta favoritband borde jag väl veta bättre än att klaga.

En väldigt stark sjua! Ett givet köp för de som älskar villkorslös Brutal Death metal.  

Kommentarer
Postat av: Rickard Gerthsson

Go' recension! Härligt att grabbarna är omtyckta. Så ni vet så spelar jag in deras kommande debutalbum just nu och det kommer bli ett sju helvetes bra album.

2009-07-23 @ 13:08:59
URL: http://www.interfearingsounds.com
Postat av: I, me and myself

Sounds awesome. recenserar gärna deras debut med - kan alltid vara bra med lite PR för både dom och mig =)

2009-07-23 @ 15:47:13
Postat av: Marcus Högberg

det där lät ju inte helt fel ju.. det var en väldigt trevlig resention vi fick av dig,

vi får väl se vad denna musik stilen leder till vi har iallafall tänkt oss att byta namn på bandet. och nu har vi lite andra bollar i luften so´m vi får se var det slutar.

ha det bra /Marcus/Vocal



2010-01-17 @ 09:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0